Historie

Flyet er konstruert av Dr Willy Messerschmitt og er kjent under betegnelser som Bf-108 / Me-108 Taifun samt Nord 1000 / 1001 / 1002, avhengig av
årgang og motorisering. Designet ble til i 1933 i forbindelse med konkurransen "Europa-Rundflug 1934". Flyet vant konkurransen for hastighet og ble
deretter videreutviklet til et luksuriøst "Schnellreiseflugzeug".
 
Flyet regnes som forløperen til jagerflyet Me-109 og har svært like komponenter. Taifun ble utviklet parallelt med jagerflyet, og mange av nyvinningene
i Me-109 ble testet ut i Tafun. Resultatet ble et høyytelses GA-fly med ytelser og finesser som knapt fantes på den tidens jagerfly. Så sent som i 1971
vant flyet en hastighetskonkurranse for sivile småfly.
 

Den andre kvinnelige piloten som fløy jorden rundt, Elly Beinhorn, gjorde det i en Bf-108 og døpte maskinen Taifun.

I 1942 flyttet Messerschmitt byggingen av flyet til SNCAM-fabrikken rett utenfor besatte Paris for å frigjøre fabrikkapasitet til krigsfly. På grunn av mangel på motorer ble den opprinnelige tyske Argus-motoren erstattet av Renault 6Q 10/11 fram til produksjonen opphørte i 1945. Med Renault-motor heter flyet Nord 1001 eller 1002.

 

Spesielle systemer

Luftdrevet startmotor (lufttank som refylles ved hjelp av kompressor i motor under flight)

Mekanisk opptrekkbart understell

Automatiske slats i vingeforkanten

Elektrisk variabel pitch-propell med manuell og constant-speed-setting

Fowlerflaps (50° maksimum)

 

Status på flymaskinen F-AZBV

Til tross for sin 67 års alder, fremstår flyet eksternt som meget velholdt. Blank i lakken med bare få riper eller merker. Ingen synlige skader, bulker eller liknende. Internt i cockpit er flyet god instrumentert, dog uten DME/ADF. Flyet har kunstig horisont, VOR/LOC og gyrokompass, til og med oppvarmet pitotrør er standard. Flyet har transponder (mode C) og nav-radio. Cockpit bærer noe mer preg av sin alder enn eksteriøret, med originale skinnseter og originale flight instruments.

 

Norsk historie

Flyet var i utstrakt bruk av tyskerne på alle fronter, også i Norge. Det vites ikke hvor mange som var stasjonert i Norge under krigen, men fire stk Messerschmitt 108 ble etterlatt i Norge da krigen var slutt. Les mer om disse i den utmerkede artikkelen under.
 
 
Ċ
Taifun No,
Dec 26, 2013, 1:00 PM
Ċ
Taifun No,
Dec 26, 2013, 1:01 PM
Ċ
Taifun No,
Dec 26, 2013, 1:01 PM
Comments