Historie

Nanchang CJ-6A med britisk registrering G-CGFS ble bygget i 1988 av Nanchang Aircraft Manufacturing Company (NAMC)  i Kina for bruk av People’s Liberation Army Air Force (PLAAF), og ble brukt av det kinesiske luftforsvaret frem til 2006.

Flytypen er inspirert av den russiske flytypen Yak 18A. Yak 18 var opprinnelig konstruert som enkelt treningsfly for militært bruk, og ble tatt i bruk av Sovjetunionen i 1946. Denne flytypen hadde duk/stålrørskonstruksjon og halehjul, samt en femsylindret motor. Yak18 ble bygget på lisens i Kina som Nanchang CJ5. Yak 18 ble videreutviklet til Yak 18A, som fikk nesehjul, 9-sylindret motor og full metallkonstruksjon.

Kineserne var ikke fornøyd med Yak 18A, og konstruerte derfor sin egen trainer som fikk betegnelsen CJ6 Nanchang. Motoren er en kinesisk-bygget Huosai-motor med 285 hestekrefter. Til tross for at motoren likner på sine russiske forgjengere AI-14 (som senere ble videutviklet til M14), er den konstruert fra bunnen som en kinesisk motor og har svært få like deler med AI14-motoren.

Flyet ble konstruert i 1958 og er produsert i over 2000 eksemplarer. Flyet har tandem seter med instruktørplassen bak. Både opptrekkbart understell og vridbar propell skulle forberede elevene på mer krevende maskiner, blant dem MIG 17 og MIG 21. Som de fleste andre militære treningsfly er Nanchang aerobatic.

Lufttrykksmåleren er det viktigste instrumentet i en CJ6A. Trykkluft brukes til starting av motor, til heving og senking av understell, til operering av flaps og til bremser.

Flyet kom til Norge fra England i 2017, og opereres av sameiet Red Star Squadron. Gruppa har base på Kjeller og bruker maskinen til oppvisningsflyging, opplevelsesflyging og acro-trening.

 

Yak 18A (forgjenger til Nanchang)
Yak 18A, som ikke imponerte kineserne, ble forgjengeren til Nanchang CJ6

Red Star Squadrons Nanchang CJ6
Red Star Squadrons Nanchang CJ6
Comments